Historia Buggy
Jump Buggy

Modyfikacje silników samochodów VW

Poza zwiększaniem pojemności oraz wprowadzeniu głowic z podwójnymi kolektorami dolotowymi silnik VW garbusa był niezmienny poprzez cały okres jego produkcji. W celu poprawienia osiągów silnika można dokonywać zamiany poszczególnych jego elementów pochodzących z różnych modeli. Przykładowo bez większych problemów można przerobić silnik 1500 z pojedynczym kolektorem na 1600 z podwójnym kolektorem. Nieco większej pracy wymaga przerobienie silnika 1300 na 1600 jednakże nie jest to niemożliwe do wykonania. Tylko silnik 1200 praktycznie nie nadaje się do przeróbek przy zastosowaniu oryginalnych części.

Właściciele silników 1100 i 1200 powinni raczej pomyśleć o wymianie ich na 1600 z podwójnym kolektorem dolotowym, jako pierwszym kroku ku poprawie osiągów swojego samochodu. W silniku 1200 praktycznie jedyną rzeczą jaką można wykonać jest wymiana układu wydechowego na sportowy oraz ewentualna wymiana gaźnika. Silnik 1300 jest lepszą propozycją do wykonywania przeróbek. Możliwe jest założenia cylindrów i tłoków, które pozwolą zwiększyć pojemność do 1600ccm bez wykonywania dodatkowych przeróbek mechanicznych. To samo dotyczy silników 1500ccm. w praktyce jeżeli posiada się silnik z pojedynczym kolektorem dolotowym warto wymienić głowice na wyposażone w podwójny kolektor. Zastosowanie sportowego układu wydechowego może również spowodować nieznaczny przyrost mocy, który jest odczuwalny nawet w silnikach 1600 z podwójnym kolektorem wyposażonych w gaźnik Weber 32J3GDI lub dwa gaźniki Solex-Kadrons.

Zwiększenie pojemności skokowej silnika można wykonać dwoma sposobami. Pierwszy nie wymagający wymiany wału korbowego to wymiana cylindrów i tłoków. W silniku 1600 zastosowanie tłoków o średnicy 87mm powoduje wzrost pojemności do 1641ccm. Drugim sposobem jest wymiana skrzyni korbowej i mechaniczna obróbka głowic. można wówczas uzyskać następujące pojemności:

Dla zapewnienia żywotności takich silników należy wymienić standartowy wał korbowy na specjalnie wyposażony w odpowiednie przeciwwagi dla zapewnienia równomiernej przy silnika przy wysokich obrotach. Dalszy wzrost pojemności możliwy jest po wymianie korbowodów na dłuższe. Na rynku dostępne są korbowody umożliwiające skok tłoka od 74 do 88mm, chociaż najczęściej stosowane są skoki 78, 82 i 84mm. Często stosowanym rozwiązaniem jest użycie korbowodu o skoku 78mm i tłoków o średnicy 90,5mm. Daje to pojemność 2007cc i znaczny wzrost mocy silnika.

Zwiększanie pojemności skokowej silnika wymaga zmiany w układzie dolotowym i wydechowym w związku ze zwiększonym przepływem mieszanki paliwowej oraz większą ilości wydalanych gazów spalinowych. Wymaga to przeróbek zaworów i kolektorów dolotowych, które standartowo są przystosowane do maksymalnej pojemności 1600ccm. Na rynku dostępne są specjalnie przygotowane głowice wyposażone w większe zawory oraz poprawione kanały dolotowe. Dla tych, którzy chcą maksymalnie zwiększyć moc silnika oferowane są specjalne głowice Street eliminator wyposażone w podwójne kolektory dolotowe oraz zmienioną komorę spalania.

W celu maksymalnego wykorzystania możliwości silnika należy również wymienić wałki rozrządu. Odpowiedni dobór wałków rozrządu zależy od przeznaczenia samochodu. Inny będzie w przypadku robienia auta, które będzie używane do codziennej jazdy, a inny do aut przygotowywanych specjalnie do wyścigów.

Zwiększenie pojemności i mocy silnika wymaga również zastosowania nowych podwójnych gaźników. Dostępnych jest tutaj kilka rozwiązań, rozpoczynających się od małych gaźników Dell'Orto i Weber. Gaźniki 36mm można stosować do pojemności 1776ccm. Następne w kolejności są skuteczne i relatywnie niedrogie gaźniki Solex-Kadrons. Jednak pełen potencjał silnika można wykorzystać dopiero przy zastosowaniu podwójnych gaźników dostarczających mieszankę dla każdego cylindra osobno. Podwójne 40IL7F Weber lub 40DRLA Dell'Orto są najlepszym rozwiązaniem w przypadku silników o pojemności do 2 litrów, podczas gdy do większych pojemności należy stosować gaźniki 44IDFs i 45DRLA. Można także zastosować duże gaźniki 48IDF lub 48IDA Weber oraz 48DRLA Dell'Orto - jednakże wówczas drastycznie wzrasta zużycie paliwa.

Dobrze wykonany silnik, w którym odpowiednio dobrane są wszystkie elementy takie jak średnica cylindrów, skok tłoka, wałki rozrządu, gaźniki i głowice może dostarczyć użytkownikowi niesamowitych doznań i przejechać tysiące kilometrów nie sprawiając żadnych kłopotów. Jednakże przygotowanie takiego silnika wymaga równie niesamowitych nakładów finansowych, które w naszych warunkach dla wielu z nas mogą być przeszkodą nie do pokonania.


Latest News

Remont silnika

Zastanawiam się nad remont silnika, jednak nie mam na ten temat za duzo wiadomości...

czytaj więcej