Historia Buggy
Jump Buggy

Obniżanie przedniego zawieszenia VW Garbus

Volkswagen Garbus w czasie całego okresu produkcji oferowany był z dwoma głównymi rodzajami przedniego zawieszenia. Większość wyprodukowanych modeli wyposażona była w zawieszenie z drążkami skrętnymi. Składa się ono z dwóch rur umieszczonych poprzecznie w stosunku do nadwozia samochodu, w których znajdują się drążki skrętne (będące elementami sprężystymi) składające się z 8 lub 10 prętów. Na końcach drążków umieszczone są wahacze poprzeczne. Do wahaczy przymocowana jest zwrotnica. W samochodach produkowanych do 1965 połączona ona była z wahaczami za pomocą sworznia zwrotnicy, natomiast w późniejszych modelach elementami łączącymi były przeguby kuliste. elementami tłumiącymi w tym rodzaju zawieszenia są amortyzatory teleskopowe dwustronnego działania.

Od sierpnia 1970 wraz z wprowadzeniem modelu 1302 zastosowano w przednim zawieszeniu zwrotnice goleniowe typu McPherson.

Najczęściej wykonywaną modyfikacją przedniego zawieszenia jest jego obniżenie, które jest jednym z najbardziej charakterystycznych elementów samochodów California Look.

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest zastosowanie dwóch elementów (Sway-A-Ways - nazwa pochodzi od firmy, która jako pierwsza rozpoczęła ich stosowanie) umożliwiających regulację położenia drążków skrętnych w zawieszeniu. W celu obniżenia zawieszenia należy rozciąć elementy rurowiska zawieszenia w środkowej części w wspawać elementy regulacyjne zarówno w górną jak i dolną rurę. Można również kupić gotowe rurowisko z zainstalowaną regulacją położenia drążków skrętnych. Regulacji wysokości zawieszenia w tym przypadku dokonuje się za pomocą śrub dociskających i klocków oporowych. Jeżeli wykonuje się tylko obniżenie przedniego zawieszenia w celu zapewnienia poprawnej geometrii należy również zastosować specjalne podkładki, które umieszcza się pomiędzy dolną rurą a częścią nośną nadwozia. W przypadku zawieszenia w modelach z przed 1965 konieczne może być także obcięcie ograniczników skoku amortyzatorów. Wiąże się to jednak z niebezpieczeństwem uszkodzenia amortyzatorów. Można tego uniknąć poprzez przyspawanie tych ograniczników nieco wyżej.

Wadą tego typu rozwiązania regulacji zawieszenia jest obniżenie komfortu jazdy z uwagi na zmniejszenie skoku amortyzatorów oraz bezpośrednia ingerencja w strukturę elementów zawieszenia. W przypadku obniżania zawieszenia o więcej niż 1-2 cale należy zastosować krótsze amortyzatory.

Przy zastosowaniu elementów Sway-A-Ways można również podnieść zawieszenie np. przy wykonywaniu samochodu typu Baja.

Alternatywnym rozwiązaniem jest zastosowanie zawrotnic z przesuniętymi w dół trzpieniami, za pomocą których zwrotnica łączy się z przegubami kulistymi. Dostępne są zwrotnice zarówno do zastosowania z hamulcami tarczowymi jak i bębnowymi. Zaletą tego rozwiązania jest fakt iż nie traci się nic z komfortu jazdy jak również brak jest ingerencji w strukturę elementów zawieszenia. Jednakże nie ma tutaj żadnej możliwości regulacji wysokości zawieszenia, a także oś koła jest bliżej błotnika przez co może występować obcieranie opony o błotnik w czasie jazdy po nierównościach.

Jeżeli w samochodzie jest zawieszenie na kolumnach McPhersona najprostszym sposobem jego obniżenia jest skrócenie sprężyn. Powoduje to jednak obniżenie komfortu jazdy. Można również dopasować krótsze kolumny McPhersona. Można zastosować kolumny od samochodu VW Golf GTI w przypadku posiadania samochodu z później produkowaną wersją zawieszenia z podporami kolumny mocowanymi za pomocą dwóch śrub.

Jeżeli zdecydujemy się na obniżanie zawieszenia należy liczyć się z obniżeniem komfortu jazdy oraz problemami z uzyskaniem prawidłowej geometrii zawieszenia a także gorszą sterownością samochodu.


Latest News

Remont silnika

Zastanawiam się nad remont silnika, jednak nie mam na ten temat za duzo wiadomości...

czytaj więcej