Historia Buggy
Jump Buggy

W latach sześćdziesiątych, w czasie panującej mody na Beatles'ów i popularności popu oraz kalifornijskiego stylu życia hipisów, naprzód wysunęły się Buggy. Wynalazcą lub jak kto woli wykonawcą Beach-Buggy był kalifornijczyk Bruce Meyers, który w roku 1964 zamontował pierwszą wymyśloną przez siebie karoserię z tworzywa sztucznego na skróconym podwoziu VW Garbusa. To była godzina narodzin legendarnego Meyers-Manx Buggy, którego słynna forma, była podstawą do naśladowania we wszystkich później zbudowanych Buggy. Poprzez odcięcie niepotrzebnych części karoserii i tuningu Garbusa w latach sześćdziesiątych powstał także samochód wyścigowy Baja California. Trasa zawodów prowadziła wzdłuż wybrzeża, przez pustynio podobną trasę do meksykańsko-połódniowokalifornijskiego półwyspu.

Manx plaża

Na podstawie pojazdów plażowych hipisów i niektórych cech samochodu wyścigowego Baja, rozwinęła się w Europie w latach sześćdziesiątych spokojna scena remontowa: wiele przeważnie małych zakładów oferowała zestawy do przebudowy, tzw. Kits'y dla Kit Cars, dzięki którym trzymaną w ręku wkrętarką można było w kilka godzin zbudować korzystny cenowo pojazd do zabawy i sportu. Pionierem owej dziedziny był mieszkaniec Hamburga Rudolf Kühn KG, który modelem Haz-Buggy w 1968r. przeniósł pierwszą niemiecką limitowaną serię Buggy na ulicę.

Stare Buggy Manx'a

Przebudowy i zestawy do przebudowy były oferowane na wielu poziomach i płaszczyznach: od najtańszej wersji cenowej za ok. 3000 DM - sama karoseria z tworzywa sztucznego bez drzwi i przedniej szyby, poprzez wpół zmontowane zestawy z przygotowaniem do skróconego podwozia za ok. 5000 - 7000 DM, aż do zatwierdzonych przez TÜV, dopuszczonych do ruchu ulicznego nowych pojazdów za grubo ponad 10.000 DM.

Stare Buggy Manx'a

Produkcja zestawów montażowych zakończyła się dopiero w latach osiemdziesiątych, z powodu ustawowych przepisów zapobiegających wypadkom i dopuszczania typów pojazdów poprzez crashtesty i temu podobnych. Budowa Buggy podrożała, a później stała się niemożliwa. "Samoróbki", a także kabriolety ogólnie wyszły całkowicie z mody aż do wczesnych lat 90. Buggy stały w cieniu u handlarzy używanymi samochodami, nikt już więcej nie chciał mieć takiego pojazdu, który był zimny i przewiewny i nie spełniał swojego zadania zimš.

Dziś gotowe do jazdy Buggy z lat 60 i 70 stały się rzadkością, a z największych zjazdów europejskich stowarzyszeń Buggy, które nierzadko przekraczały 500 pojazdów w 80 latach zrobiły się spokojne imprezy z udziałem 100 do 150 Buggy. Niestety dzisiaj w Niemczech nie dopuszcza się więcej nowych Buggy.


Latest News

Remont silnika

Zastanawiam się nad remont silnika, jednak nie mam na ten temat za duzo wiadomości...

czytaj więcej