Historia Buggy
Jump Buggy

California Look - jeden ze stylów samochodów VW Garbus

Ze wszystkich stylów, które występowały w ciągu lat najpopularniejszym i najdłużej trwającym pozostaje California Look. Wielu ludzi zapytanych z czym kojarzy im się określenie Cal Look odpowie, że z autem o obniżonym zawieszeniu, lekkich kołach i jednolitych jaskrawych kolorach. Jest to jednak tylko część prawdy. California Look ma swoje korzenie sięgające wczesnych lat 60-tych w południowej Kaliforni. Wówczas to entuzjaści VW zaczęli przerabiać swoje auta w celu polepszenia ich osiągów. Małą uwagę przywiązywano wtedy do wyglądu samochodu wyznając zasadę przewagi funkcjonalności nad formą.

W tamtych czasach sportem numer jeden na zachodnim wybrzeżu USA były wyścigi drag racing polegające na ściganiu się dwóch samochodów na dystansie ćwierć mili. W przeciwieństwie do wyścigów, które obywały się w Europie, gdzie królowały małe, lekkie samochody, w drag racing brały udział maszyny napędzane potężnymi ośmiocylindrowymi widlastymi silnikami o bardzo dużej mocy. Ludzie tacy jak Dean Lowry, Gene Berg czy Darrel Vittone udowadniali, że dobrze przygotowany Volkswagen Garbus może dorównać tym potężnym maszynom. Nie podobało się to amerykańskim producentom samochodów, pod których naciskiem stowarzyszenie NHRA zmieniło zasady wyścigów faworyzując jednostki V-8 i uniemożliwiając udział w zawodach Garbusów.

Sukcesy VW w wyścigach drag racing inspirowały całe rzesze entuzjastów, którzy z podziwem przyglądali się jak mały David walczy z potężnym Goliatem. To oni zaczęli przerabiać swoje auta na wzór tych wyścigowych. Obniżali zawieszenie, polepszali stabilność, modyfikowali silniki, zdejmowali chromowane elementy. Powstawał nowy styl Volkswagena Garbusa.

W lutym 1975 w czasopiśmie Hot VW Magazine wydawanym w Kaliforni po raz pierwszy opublikowano artykuł, w którym starano się zdefiniować ten styl nadając mu nazwę California Look. Głównymi jego elementami było: obniżone przednie zawieszenie, tarcze kół ze stopów lekkich, opony - 145 przód; 165 tył, jednoczęściowe szyby drzwi, całkowity brak elementów chromowanych oraz nadwozie pomalowane w jednolitym jasnym kolorze. Reguły te obowiązują do dzisiaj chociaż przez lata przeszły szereg modyfikacji.

Ponieważ California Look powstawał na przełomie lat 60 i 70-tych do przeróbek aut według "starej szkoły" powinno się wykorzystywać samochody z tamtego okresu. To praktycznie wyklucza używanie modeli 1302 i 1303. Najlepiej nadają się samochody wyprodukowane prze 1968 rokiem. Jeżeli zamierzacie przerobić swojego Garbusa na styl Cal Look, to najlepiej jest wybrać auto wyprodukowane w latach 1958-1965.

Nadwozie

Generalną zasadą przy robieniu samochodu w stylu California Look jest im mniej tym lepiej. Tradycyjne Cal Look pozbawione są elementów chromowanych (włącznie ze srebrnymi klinami w szybach) oraz pomalowane są w jednolite kolory. Szczególnie dobry efekt dają takie szczegóły jak między innymi ramki reflektorów pomalowane w kolorze nadwozia, zlikwidowane ramki sygnałów dźwiękowych. Przy wykonywaniu tego samochodu powinno się zachowywać jak najwięcej elementów charakterystycznych dla danego rocznika (niepoprawne jest np. zakładanie dużych lamp tylnych do Ovala).

Jednym z ważnych elementów charakterystycznych dla tego samochodu są szyby i zderzaki. W połowie lat 70-tych zaczęto stosować w drzwiach jednoczęściowe szyby, sprawiające że samochód nabiera bardziej sportowego wyglądu. Dodatkową korzyścią jest utrudnienie włamania się do auta poprzez uchylny trójkąt. Instalacja jednoczęściowych szyb wiąże się z wymianą wszystkich uszczelek w drzwiach, a także ograniczników otwarcia drzwi (należy na to zwrócić szczególną uwagę, aby nie potłuc nowo założonych szyb podczas zamykania drzwi).

Tradycyjne Cal Look były pozbawione zderzaków, co czyniło ich sylwetkę bardziej jednolitą. Jednakże prawo w Kaliforni stanowiło, iż samochód musi być wyposażony w jakiekolwiek zderzaki w związku z czym zaczęto zakładać małe wystające elementy w kształcie litery "T". Pierwszą firmą, która zaczęła oferować takie zderzaki była FAT Performance, której właściciel Greg Aronson posiadał takie przy swoim VW. Wykonane z dwóch kawałków aluminium zderzaki mocowane były bezpośrednio w miejscu starych wsporników. Dzisiaj takie zderzaki robi się najczęściej ze stali i są one dostępne w kolorze czarnym lub chromowane. Niestety w większości krajów (w tym również w Polsce) stosowanie ich jest niedozwolone ponieważ Policja traktuje je jako ostre wystające elementy powodujące niebezpieczeństwo dla pieszych.

Wnętrze

We wczesnych wersjach California Look wnętrze samochodu było bardzo proste i surowe - typowe dla samochodów przystosowanych do wyścigów. Mało efektowne zegary i prosta sportowa kierownica oraz standardowe siedzenia. W latach 70-tych gusta użytkowników zaczęły się zmieniać. Zaczęto wymieniać tapicerkę na skórzaną, zakładano fotele od Porsche 356 lub 911, a w późniejszym okresie fotele firmy Recaro. Na desce rozdzielczej pojawiły się dodatkowe zegary takie jak obrotomierz, wskaźnik temperatury silnika, napięcia itp. W większości stosowane są zegary firmy VDO.

Ważnym elementem wystroju wnętrza California Look jest też koło kierownicy. Powinna to być trójramienna sportowa kierownica z chromowanymi ramionami. Popularne są również kierownice od samochodu Porsche 356.

Silnik

California Look wywodzi się w wyścigów Drag Racing w związku z czym ich właściciele zawsze przykładali szczególną wagę do osiągów silników przedkładając to nad ich wygląd. Z tego też względu silnik samochodu Cal Look nie powinien błyszczeć od nadmiaru chromów lecz powinien wyglądać skromnie i gustownie.

W idealnych warunkach (niska cena paliwa i części) silnik powinien mieć przynajmniej 2000ccm pojemności, podwójne gaźniki 48IDA Weber, wzmocnione głowice i wałek rozrządu. Wszystko to powinno być uzupełnione odpowiednio mocnymi półosiami i zawieszeniem. Praktycznie jednak pojemność silnika wynosi maksymalnie 1800ccm z zastosowanymi dwoma gaźnikami Weber 40mm.

Koła

W pierwszych samochodach Cal Look najczęściej stosowane były koła od samochodu Porsche 356. W tamtych czasach nie było dużego wyboru kół, które pasowałyby bezpośrednio do 5-cio otworowych bębnów Volkswagena. Najlepiej nadawały się do tego celu obręcze BRM sprzedawane na rynku amerykańskim przez firmę EMPI. Były one bardzo poszukiwane na rynku pomimo, że ze względu na dużą zawartość magnezu bardzo łatwo ulegały korozji wskutek niewłaściwej konserwacji. W obecnej chwili zestaw czterech obręczy BRM kosztuje od 2000 do 3000 USD.

Nic więc dziwnego, że inne firmy zaczęły produkować obręcze będące kopiami BRM. Japońska firma Flat-4 of Tokyo była pierwszą, która produkowała repliki BRM. Oferowała ona wysokiej jakości aluminiowe koła o szerokości 5", które z odległości kilku metrów były nie do odróżnienia od oryginalnych BRM-ów.

W ślad za Flat-4 poszły inne firmy jak np. MWS w Wielkiej Brytanii. Były one jeszcze tańsze i miały szerokość do 5,5". Wizualnie różnice pomiędzy BRM, Flat-4 i MWS są minimalne. Praktycznie różnią się one tylko ceną. Produkcji obręczy BRM zaprzestano w końcu lat 60-tych.

Wprowadzenie bębnów z czterema śrubami umożliwiło zastosowanie poprzez tuleje redukcyjne praktycznie dowolnych felg od innych samochodów. Jednakże nie spotkało się to z aprobatą entuzjastów tradycyjnego California Look. Obecnie w Europie produkowane są przez niemiecką firmę Lemmertz koła Sprint Stars, dostępne w zakresie szerokości od 4 do 10". Te ostatnie stosowane są w samochodach typu Buggy. Sprint Stars dostępne są jako chromowane lub malowane. W latach 70-tych popularne było również zakładanie kół od Porsche 911 znanych jako Porsche Fuhs (on nazwy producenta).

W latach 60-tych na koła zakładano opony 135x15 na przód i 165x15 na tył produkcji firm Michelin lub Pirelli. Spowodowane to było m.in. tym iż opony 135 na przedzie zmniejszały opory toczenia natomiast 165 z tyłu można było zakładać bez żadnych przeróbek błotników. Dzisiaj, gdy wybór opon jest znacznie większy, w tym również opon niskoprofilowych można stosować różne kombinacje nie zmieniając błotników. Stosując obręcze EMPI lub Porsche można założyć opony 145x15 przód i 185/70x15 lub 205/65x15 tył. Należy przy tym pamiętać, że zastosowanie przednich opon węższych niż tylne powoduje, że samochód nabiera tendencji do podsterowności.

Malowanie

Kolor zawsze odgrywał dużą rolę w wyglądzie California Look. W przeszłości najczęściej stosowanym kolorem był Porsche India Red.

Stopniowo jak Cal Look zdobywał coraz większą popularność zaczęto rozszerzać gamę barw. W drugiej połowie lat 70-tych szczególnie popularne były różne odcienie żółtego i brązu. Ostatnimi czasy coraz częściej stosuje się oryginalne kolory fabryczne z równoczesnym zastosowaniem elementów chromowanych co stanowi nową odmianę stylu California Look.


Latest News

Remont silnika

Zastanawiam się nad remont silnika, jednak nie mam na ten temat za duzo wiadomości...

czytaj więcej