Budowa Buggy

Chociaż buggy mogą być po prostu kupione (jako komplet / zestaw), większość konstruktorów buduje swoje własne pojazdy. Zakłada się, że Beach Buggy tworzone są przy użyciu dwóch różnych metod.

Rurowiec

Pierwsza obejmuje budowę ramy ze stalowych, giętych i zespawanych rur. Zaletą tej metody jest prostota konstrukcji oraz niewielkie koszty materiałów. Wymiana podstawowych części (zawieszenia, układu kierowniczego, wbudowanych koszy itd.) jest łatwa i szybka. Jednakże, minusem jest zabrany dodatkowy czas, poświęcony na zbudowanie całej stalowej konstrukcji. Takie Buggy ma typowo silnik zlokalizowany za kierowcą. Wielkości rurowca w zależności od przeznaczonej funkcji mogą różnić się od jednoosobowych ATV rozmiarów go-carta do dwu-, a nawet cztero-osobowych samochodów. Rama może mieć panele lub stałą obudowę przykrywającą poręcze i rury, które składa się na pojazd, chociaż wiele z aut jest pozostawione "gołymi". Tego typu Buggy nazywane są po prostu rurowcami (właśnie ze względu na ramę), a styl ten prezentują samochody Sand Rail - typowe do off-road'u po piaszczystych terenach. Warto wspomnieć tu o budowanych w Polsce szayowozach (szajowozach). Sa to właśnie pojazdy ze spawanych rur, z których większość budowanych jest na podzespołach Fiata 126P (malucha). Zapożycza się z niego układ napędowy wraz z silnikiem, kierowniczy i hamulcowy. Koszty takiego samochodu sa niewielkie, tak samo jak eksploatacja ruraka.

Beach Buggy

Druga metoda budowy Buggy wiąże się ze zmianą istniejącego pojazdu, W znacznej większości stosuje się Volkswagena Typ 1 (Garbusa). VW Garbus wybierany jest z wielu różnych powodów. Najbardziej godne uwagi są: zamontowany z tyłu silnik chłodzony powietrzem, zdejmowane nadwozie przenoszące wysoki stosunek pozostałej wagi na tylnie koła napędowe dla lepszej przyczepności, niezwykle niska cena i ogromna ilość dostępnych części zamiennych. Najczęstszym dodatkiem przebudowy Garbusa jest kilkuczęściowa karoseria z tworzywa sztucznego, która powstaje przy użyciu techniki jak przy budowie łodzi: laminat z włókna szklanego - wzmocniony tworzywem sztucznym. Samochody te nazywa się zazwyczaj VW Buggy, Beach Buggy lub Dune Buggy.

Niektóre z Buggy prezentują połączenie tych dwóch powyższych filozofii wzorniczych. Typowe dla niej jest, że kiedy przerobiony pojazd ulegnie uszkodzeniu ze względu na wiek, ciężkie użytkowanie, czy wypadek części zamienne są nieosiągalne. Styl ten w Anglii nazywa się Boston-Murphy.

Silnik Buggy

Typowymi częściami składowymi każdego Buggy są bardzo duże koła na tylniej osi, i często podrasowany silnik. Pionierem w tym sektorze było (było ponieważ historia Beach Buggy sięga lat sześćdziesiątych) belgijskie przedsiębiorstwo Apal - zajmujące się m.in. tuningiem garbusów. Ważnym kryterium VW Buggy jest fakt, czy skracane było podwozie pojazdu, lub też czy oryginalna platforma garbusa pozostała niezmieniona. Skrócone wersje są zwrotniejsze, lżejsze i oczywiście silniejsze. Wymagają jednak doświadczonego spawacza i ślusarza, który by rozdzielił w odpowiednim miejscu podwójną płytę podłogową i o ok. 27,5 do 39 cm krótszą ponownie złożył. Obok firm tuningowych (Apal, Meyers Manx, Empi, Berrien Buggy) pojawiły się uznane firmy, które zajęły się przebudowami Buggy. U producenta Cabrio Karmann w Osnabrücku obok Garbusów Cabrio i Karmann-Ghia powstały modele, które rozprowadzał sam Volkswagen, a tysiące Buggy powstało przez czasopismo Gute Fahrt (Udana Jazda).


Latest News

Remont silnika

Zastanawiam się nad remont silnika, jednak nie mam na ten temat za duzo wiadomości...

czytaj więcej