APAL
APAL

W 1961 Edmond Péry założył małą firmę APAL ("Application Polyester Armé de Liége" - zastosowanie uzbrojonego włókna szklanego w Liége). Pracę rozpoczęto w hali udostępnionej za darmo przez Forges the Zeebrugge przy Herstal.

Produkowano wszelkiego rodzaju elementy przemysłowe. Niedługo potem również zrealizowali pierwszy prototyp z włókna szklanego, jakim był korpus auta coupé.

APAL Buggy

W ciągu krótkiego czasu, udostępniona hala stała się zbyt mała, i Apal przeprowadził się do obecnej fabryki w Blégny. Firma odnosiła sukces za sukcesem. Przedsiębiorstwo zbudowało kilka pojazdów, a także stworzyło swój własny marketing dla tych produktów w Europie, który dotyczył zarówno oryginalnych kompletów dla istniejących pojazdów, jak i całkowicie nowo zaprojektowanych konstrukcji. Ponieważ Apal był (i wciąż jest) przedsiębiorstwem z branży włókna szklanego, dlatego, od samego początku skoncentrował się tylko na ulepszeniu istniejących już i projektowaniu nowych korpusów.

W 1968-1969 skonstruowano 10 sztuk Apal Horizon - sportowy dwumiejscowy samochód ze średnim-silnikiem.

APAL Buggy

W 1974 zbudowano prototyp terenowego samochodu dla holenderskiego Daf'a. Gdy projekt został skończony, Daf został przejęty przez Volvo, które zatrzymało realizację tego projektu.

W 1992 ruszył projekt Vario dla VW Wolfsburg ale z powodu kryzysu gospodarczego w przedsiębiorstwie VW, także ten projekt nigdy nie został sfinalizowany.

Ostatnimi laty przedsiębiorstwo było aktywne głównie jako podwykonawca w dziedzinie części przemysłowych dla samochodów (specjalne projekty karoserii/korpusów) i seriach limitowanych. Dobrymi przykładami są specjalny dach dla Mercedesa i samochody wyścigowe dla Dubois' Racing VW Fun cup. Również warte wspomnienia jest, że Apal odnawiał weteranów szos.

Firma koncentruje się dalej w wysokiej jakości produktach sanitarnych z włókna szklanego.



COUPE
COUPE Buggy

COUPE

Od roku 1961 do 1965 sprzedano ich około 150 Apal Coupé, wśród który około 30 z prawdziwym silnikiem Porsche. Te Coupé zbudowane na podwoziu VW, były czystej krwi samochodami wyścigowymi i zawodnikami na torach wyścigowych. Szary samochód numer 32 wciąż jest własnością Edmund'a Pery, założyciela i właściciela Apal.



FORMULE V
FORMULE V Buggy

FORMULE V

W 1965 jedno siedzeniowa formuła V została rozwinięta według pomysłu Roland D'Ieteren, studenta w tamtych czasach. Ten samochód rajdowy został zaprezentowany publicznie na wyścigu Zandvoort w kwietniu 1965. Niniejszym, Apal wprowadził modę ścigania techniką VW Beetle, która już była bardzo popularna w Ameryce, na nasz kontynent, i uczyniła go jednym z absolutnych pionierów konstruktorów samochodów formuły V. Na rynek europejski skonstruowano 350 kopii tego pojazdu.



SPITFIRE
SPITFIRE Buggy

SPITFIRE

W 1966 & 1967, 200 Triumph Spitfire'ów zostało wydanych w komplecie. Ten coupé-kit na otwartej podstawie Triumph Spitfire był jednym z pierwszych kompletów, które Apal całkowicie rozwinął w swoim własnym warsztacie.





MUSCHANG
MUSCHANG Buggy

MUSCHANG

Od 1967 do 1968 Apal wyprodukował 50 Muschang'ów - terenowych samochodów na podwoziu Renault R4. 10 z nich posiadało napęd na cztery koła. Jednak ten mały pojazd wciąż wyglądał jak oryginalny, który użyty był jako podstawa. Podwozie, jak również cała technika, deska rozdzielcza i światła Renaulta R4 zostały zaczerpnięte z Renault 4. Linia karoserii Muschang'a była jednakże okrąglejsza niż ta z oryginalnego Renaulta Rodeo i Renault 4 Plain-Air, które zostały zbudowane przez Renaulta w 1968.



SAMTRACK
SAMTRACK Buggy

SAMTRACK

Ten otwarty pojazd terenowy, był budowany również w 1968r. Samochód miał specjalnie zaprojektowaną rurową ramę i podzespoły VW-1600. To, co sprawiało, że ten samochód wyglądał bardzo wyjątkowo jest fakt, że wyposażono go w trzy siedzenia w pierwszym rzędzie, z siedzeniem kierowcy pośrodku. Przewidziany z tylnim miejscem, mógł pomieścić 5 osób. Sam Jeuris, od którego pojazd dostał swoja nazwę również było odpowiedzialny za część tuningową Samtrack'a.



COUPE GT
COUPE GT Buggy

COUPE GT

Samochód sportowy dla 2 osób oparty na podzespołach VW, który został zbudowany w połowie lat sześćdziesiątych.







RANCHO
RANCHO Buggy

RANCHO

Rancho miał otwarte nadwozie, mieścił 4/5 osób i zbudowany był na bazie Renaulta. Ten samochód był pierwszym modelem, który wyglądał raczej jak samochód - zabawka niż pojazd terenowy, i stąd może być uznany za model przejściowy między wcześniejszym stylem jeepa, a w tym momencie wciąż przyszłościowym stylem Buggy.



AUKI
AUKI Buggy

AUKI

Auki miał wygląd klasycznego samochodu amerykańskiego Ford-T. Ten projekt z rąk szwajcarskiego duetu Aubaret i Vicki oferował miejsce dla 4 osób. Był to retro-buggy na nieskróconym podwoziu VW garbusa. Ten samochód był naprawdę wyjątkowy. Kilku konstruktorów zrealizowało ten model za pomocą lub bez pomocy drobnych adaptacji. W Holandii istniał Ruska Classica, który wygląda całkiem podobnie jak ten Apal Auki. Kto skopiował? - nie wiadomo. Faktem jest, że na jesieni 1972 Apal wymienił zestaw form tego modelu z firmą Four Seasons Buggy Company w UK aby w zamian uzyskać formy do Apal Jet. Sukces tego modelu w UK był bardzo ograniczony (tylko 10 kopii). Rozwinięto wersję samochodu ze sztywnym dachem i czterema drzwiami, ale ten został zbudowany tylko raz.



BUGGY C (Court)
BUGGY C (Court)

BUGGY C (Court)

To standardowy buggy na skróconym o 27,3 cm podwoziu VW garbusa oferujący miejsca dla 2+2 osób. Buggy C dzieli się na "Court" lub krótki. Typowo Apal są płytkimi wygiętymi boczny-kurtynami. W związku z ilością produkcji to było główne przebicie się dla Apal. W tamtych czasach szał buggy w południowo zachodnich USA naprawdę osiągnął apogeum, a Pery zobaczył potencjał, którego pomysł mógł odnieść sukces także w Europie. Opracował buggy o wystarczająco indywidualnym charakterze będący naprawdę atrakcyjnym. Projekt charakteryzował się dobrą izolacją przedziału silnika. A także bardzo wydajny, miękki dach zapewnił wzrastającą popularność tego buggy w naszym mniej słonecznym klimacie. Od 1971 model ten również został zaimportowany do UK i później budowany na licencji Apal przez Cartune Middlesborough. Angielskie formy zostały oddane do Lightspeed Pannels, następnie do GT Mouldings i w końcu do Country Volks.



Buggy L (Longue)
Buggy L (Longue)

Buggy L (Longue)

Takim samym jak Buggy C na nieskróconym podwoziu był Buggy L (Longue). Tym razem z odpowiednią przestrzenią dla oryginalnego przodu jak również tylnich siedzeń VW-Beetle. Dla tych, którzy potrzebowali buggy na nieskróconym podwoziu VW-Beetle z odpowiednim miejscem na cztery lub pięć osób przeznaczony był Buggy L. Dużo szybszy do budowy w domowych warunkach, ponieważ nie wymagał skracania podwozia. Również uwielbiany, ale może trochę mniej zwinny w porównaniu do krótkiej wersji.

Od 1969 do 1981 Apal zbudował około 5500 kopii Buggy C i Buggy L. Samochody zostały wyeksportowane do 20 krajów, wśród których znajdowały się praktycznie wszystkie kraje europejskie, jak także kraje dużo dalsze, takie jak Angola.



JET
JET Buggy

JET

Kolejny buggy zbudowany na skróconym podwoziu VW, ale tym razem z bardziej podkreślonymi liniami. Była to raczej wersja drogowa, dostarczana z lnianym dachem w jednym elemencie lub jako wersja-targa z lnianym dachem w 2 elementach. Pomimo że kontury tego buggy były dużo gładsze niż klasycznego, wygląd oryginalnego buggy wciąż pozostał. JET pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Wymyśliła go firma Glassco Inc. Model został następnie przejęty przez UK, gdzie był produkowany przez PABC/Eresbug z Londynu, następnie od 1971 przez firmę Four Seasons i w końcu przez ostatnie ale nie mniej ważne GP w latach 1975-76. Firma Four Seasons wymieniła zestaw form z Apal w zamian za formy do Auki. Apal dodał swoje piękne boczne kurtyny i najprawdopodobniej również targa-bar, ale usunął oryginalną zaokrągloną przednią szybę (z Ford'a Anglia) i zastąpił ją elegancką płaską szybą.



CORSA
CORSA Buggy

CORSA

Apal podjął dalszy krok w kierunku stworzenia otwartego samochodu sportowego, czego dowodem jest Corsa. Buggy ten posiadał lniany dach składany do tyłu lub sztywny dach z drzwiami skrzydłowymi. Corsa to bardzo opływowy model z plastikową pokrywą nad głównymi lampami. Warto podkreślić, że był to oryginalny projekt Apal za pomocą którego dokonano przejścia do małego 2+2 roadster'a. To była próba pozyskania możliwych klientów, którzy szukali czegoś innego i sportowego. Pojazd ten oferował większą wygodę niż zwykły Buggy. Miał otwieraną frontową klapę z miejscem na zapasową oponę, a w opcji lniane drzwi lub sztywny dach, który umożliwiał jazdę przez cały rok. Złożenie materiałowego dachu do tyłu zajmowało dosłownie pół minuty. Sportowe siedzenia były niezwykle nisko. Zarówno kierowca jak i pasażer siedzieli bardzo wygodnie, ale przestrzeń w aucie była bardzo ograniczona. Pierwsze pojazdy zostały zmontowane w 1975r. Wkrótce Corsa została wprowadzona do UK przez Cartune Middlesborough, a jej produkcja trwała do 1980r.



MEXICAN
MEXICAN Buggy

MEXICAN

Bez wątpienia jego inspiracją był Meyers Tow'd, a posiadał nawet specjalne podwozie, które było bardzo podobne do auta Manx'a. Karoseria była bardzo prosta, z jedynm miejscem na dwie osoby. Buggy ten przeznaczony był do jazdy w terenie i jazdy crossowej. Produkcja zatrzymana w 1979r.





4000
4000 Buggy

4000

Seria 4000 została wypuszczona w 1979 i wyglądała bardzo podobnie do typu C i L z wpływami JET'a. Błotniki wokół przednich opon były bardziej zamknięte i miały wbudowane główne światła. Ten buggy był nową wersją wcześniejszego BUGGY C i L. To jeden z ostatnich zrealizowanych projektów Apal. Modyfikacje dotyczyły przodu (dodatek dwóch przodów do błotników). Te fronty mogły utrzymać główne światła. Co więcej wygląd klapy bagażnika był inny - zawierała przejście dla wlotu baku. Pokrótce była to udoskonalona wersja pierwszej generacji. Zarówno te vytypy jak i starsze typy mają swoich własnych lojalnych fanów.



SPEEDSTER
SPEEDSTER Buggy

SPEEDSTER

Piękna replika Apal'a Porsche 356 Speedster została przedstawiona na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1981. Podstawą dla tej legendy z włókna szklanego było podwozie VW garbusa skrócone o 27.3cm. Speedstery były dostępne jako zestawy do samodzielnego montarzu lub jako gotowy samochód do jazdy. (Porsche biedaka?) Licencja została zakupiona od Intermeccanica, która sprzedawała te pojazdy w Kalifornii. W 1998, po 700 kopiach, Apal zatrzymał produkcję Speedstera. Był to również koniec ich działalności w dziedzinie produkcji samochodów.



FRANCORCHAMPS
FRANCORCHAMPS Buggy

FRANCORCHAMPS

Apal Francorchamps został zaprojektowany na podstawie Mercedesa 190E, a projekt był skierowany dla firmy amerykańskiej. Amerykański dolar był warty 64 Bfr (gdy rozpoczęto projekt) i spadł w dół do wartości 42 Bfr (pod koniec projektu). To 35% dewaluacja uczyniła dalszą współpracę nie do przyjęcia. Francorchamps nigdy naprawdę nie doszedł do etapu produkcyjnego, zostały skonstruowane tylko 2 kopie.



Sport ONE
Sport ONE Buggy

Sport ONE

1992 rok był rokiem Sport One, zestaw był podobny do Ferrari na podstawie Pontiac'a Fieroa. Wielkość sprzedaży tego modelu pozostaje dobrze strzeżoną tajemnica.





Latest News

Remont silnika

Zastanawiam się nad remont silnika, jednak nie mam na ten temat za duzo wiadomości...

czytaj więcej