Historia Buggy
Jump Buggy

Wymiana prądnicy na alternator

Volkswagen zaczął instalować alternatory w Garbusach w 1974 roku, zastępując prądnice stosowane od chwili powstania samochodu. Nowy system oferował wiele korzyści: większa moc, prosta obsługa i możliwość użytkowania przy wyższych obrotach silnika. Alternator zaczyna wytwarzać prąd przy niższych obrotach silnika, co w przypadku prądnicy ma miejsce dopiero przy około 1500obr/min.

Są to główne przyczyny dla których dzisiejsi użytkownicy chcą mieć w swoich samochodach alternator. Większa moc alternatorów umożliwia m.in. montowanie w samochodach systemów audio wyposażonych w dodatkowe elementy jak wzmacniacze. itp. które powodują większe zapotrzebowanie na moc elektryczną. Jeżeli chcemy wymienić prądnicę na alternator możemy kupić gotowe zestawy do przeprowadzenia takiej konwersji. Przykładowo firma WolfeburgWest oferuje "Zestaw do konwersji układu z prądnicą na układ elektryczny z alternatorem" (część numerują 998 lll-010), którego opis przedstawia się następująco:"1961-73, zestaw zawiera alternator i podstawę, koło pasowe, popychacz pompy paliwa, pasek klinowy i instrukcje". Można również wykonać taką konwersję stosując elementy używane pochodzące z innego samochodu.

W niniejszym artykule opisano sposób wymiany prądnicy na alternator. Operacja ta nie wymaga jakichś specjalistycznych narzędzi i można ją przeprowadzić we własnym zakresie. Jeżeli nie dysponujemy gotowym zestawem do konwersji należy oprócz alternatora zaopatrzyć się jeszcze w podstawę, która jest inna niż w przypadku prądnicy. Należy również sprawdzić czy pompa paliwa, którą posiadamy będzie pasowała i nie będzie przeszkadzała po zainstalowaniu alternatora. W przypadku używania gaźników innych niż oryginalny SOLEX może również być konieczne nieznaczne podgięcie dźwigni pompki przyspieszającej. Jednakże w przypadku standardowych gaźników nie będzie żadnych problemów z ich ponownym zamontowaniem.

Volkswagen oferował dwa typy alternatorów. Pierwszy posiada regulator wewnątrz obudowy, natomiast drugi posiada zewnętrzny regulator. Rozpoznać go można po białej osłonie na górnej części obudowy. W przypadku gotowych zestawów do konwersji przeważnie oferowane są alternatory z wewnętrznym regulatorem napięcia. W niniejszym artykule został opisany sposób instalacji alternatora z wewnętrznym regulatorem.

W przypadku kiedy posiadamy zewnętrzny regulator napięcia cała procedura wymiany jest identyczna, z tym że po zdemontowaniu regulatora od prądnicy musimy w tym samym miejscu podłączyć nowy regulator alternatora zgodnie ze schematem, który został również dołączony do artykułu.

I to już wszystko co musimy wykonać. Od tej chwili możemy się cieszyć z jazdy i nie musimy się martwić, że nasze światła będą ledwo się żarzyć, a akumulator będzie ciągle niedoładowany.


Latest News

Remont silnika

Zastanawiam się nad remont silnika, jednak nie mam na ten temat za duzo wiadomości...

czytaj więcej